Skip to Content

Как работещите и младите професионалисти да се подготвят за бъдещето: Изкуственият интелект умножава потенциала ви

Изкуственият интелект ще да е новият стандарт на работното място

През седмицата в медиите изтече вътрешно писмо от Тобиас Лютке, главен изпълнителен директор на фирмата за електронна търговия Shopify, което разкрива не просто корпоративна директива, а нещо като негов нов стандарт как да се работи в ерата на изкуствения интелект (ИИ). Лютке заявява категорично: Използването на изкуствен интелект става „базово очакване“ за всеки служител. Той споделя, че самият разчита на ИИ като един вид „мисловен партньор“, изследовател, критик и дори средство за създаването на презентации. Цитирани са конкретни срещи и други случаи, в които Лютке си е помагал с изкуствен интелект.

Той въобще не е единственият, който ежедневно използва LLM технологии с изкуствен интелект. Съвсем скоро бях в Европейския парламент на представяне на D2D сателитни 5G технологии от AST SpaceMobile и Vodafone (нещо много яко, което ще направи всеки телефон свързан директно към сателитен Интернет, което пък ще помогне и за дигиталния суверенитет на Европа - една доста важна тема) - събитие, домакин на което беше българския евродепутат Радан Кънев. От трибуната на това събитие разбрах, че и политиците в Европа масово използват технологии с изкуствен интелект за проучвания, анализи и становища. Честно казано, като си погледна компютъра, половината отворени прозорци на браузъра ми са с LLM инструменти. Имам и няколко Ollama модела на лаптопа си, който е пък е и подсилен, за да мога да го мятам навсякъде по летищата и по думите на Урош Гуцуня (акаунт мениджъра ни в Odoo - фирмата, която произвежда ERP системата, която предлага INDUSTRIA) прилича на картечница. Отплесвам се…

В Shopify (фирмата, от която е „изтекло“ мемото на Лютке) инструменти с изкуствен интелект като Copilot, Cursor и Claude изглежда да се използват навсякъде, а служителите се подканят да споделят успехи и провали в Slack канали като #revenue-ai-use-cases. Това не е май само реклама за компанията- изглежда че е и ясен сигнал за настъпила голяма промяна в начина, по който работят модерните фирми. Бъдещето, в което сроковете ще са по-кратки, стандартите ще са по-високи, а изкуственият интелект ще „умножи потенциала ви по 10“ се оказа днес. Време е и работещите, и младите професионалисти, които тепърва започват кариера да се запитат: Готови ли сме за следващите пет години? Какво ли ще се случи утре?


За работещите в момента, изкуственият интелект става задължение, не избор


Лютке е пределно ясен: „Не мисля, че е възможно да се откажеш от умението да прилагаш изкуствен интелект в работата си.“ В Shopify твърди той ИИ е интегриран във всичко-от вътрешни платформи като chat.shopify.io до споделяне на опит в канали като #ai-centaurs. Служителите експериментират постоянно, защото ИИ се учи чрез практика.

Нека завучи като предупреждение: Ако не използвате изкуствен интелект, ще изостанете.

Хм, много прилича ми на статията, която написах наскоро: Ако ти не се адаптираш и не използваш изкуствения интелект, ще бъдеш заменен от някой, който го прави.

  • Овладейте ИИ инструментите: От писане на програмен код до анализ на данни, изкуственият интелект ускорява всяка задача.
  • Научете се да го настройвате: Промпт инженеринга - умението за задаване на точни въпроси-ще ви спести часове.
  • Разберете основите: Изкуственият интелект работи с данни и алгоритми, не с магия. Познаването на тези принципи ще ви даде предимство.

Лютке нарича стагнацията на работното място „бавна смърт“. Ако не вървите напред с изкуствения интелект, рискувате да станете ненужни-независимо дали сте млад специалист или опитен професионалист. Добавям: Това не е предположение, а факт.

По-бързо, по-добре, по-умно

ИИ е „мултипликатор“, казва Лютке. Най-добрите служители, които вече постигат „10 пъти повече“, с ИИ могат да достигнат „100 пъти повече“. Бизнесът вече очаква проекти, които преди бяха невъзможни, да се изпълняват за дни, а не за месеци. Качеството трябва да е безупречно - изксуственият интелект  може да анализира, оптимизира и тества по-бързо от всеки човек. Това със сигурност променя правилата:

  • Скорост: Сроковете ще се свиват, защото ИИ позволява повече за по-малко време.
  • Качество: Стандартите ще са по-високи - грешките, които преди се толерираха, вече няма да минават.
  • Иновации: Лютке пита: „Как би изглеждала задачата, ако ИИ агенти бяха част от екипа?“ Работещите, хубаво е да започнете да мислите така сега.

Младите професионалисти трябва да влязат в кариерата си с нагласата, че ИИ е вече е основа, а не само добавка. Опитните работници трябва да преосмислят подхода си и да използват технологии изкуствен интелект, за да вършат повече, по-добре и по-бързо.

Растеж с темповете на бизнеса

Лютке сравнява работата в Shopify с „надбягването на Червената кралица“ от „Алиса в страната на чудесата“ - трябва да тичаш, само за да останеш на място (Спомняте ли си клипа на Роби Уилямс Tripping? Нещо такова.) Компанията расте с 20-40% годишно, и той „очаква същото от служителите - включително от себе си“. Това било свързано с основните ценности на Shopify: „Бъди постоянен ученик“ и „Процъфтявай в промяната“. Браво, лошо няма.

Аз лично смятам, че Лютке или LLM моделът, който му е помагал за писането на статията, малко са се олели с този растеж. За една компания е напълно ОК да расте с 20-40% годишно, но не може да се очаква индивидуален растеж на производителността от (да го осредним) 30% годишно. Това би означавало след три години да сте 2.2 пъти по-продуктивни, а след пет години – 3.7 пъти, което откровено звучи нереалистично. Да не говорим за мултипликатори „по 10“ или „по 100“. Какво, ще освободим 10 служителя и на тяхно място ще работи само един? Или един служител ще работи утре същата работа, която е вършил за 100 дни днес? Малко несериозно и прекалено „корпоративен BS“ ми идва, но моите вопли няма да намалят изискванията пред работещите и младите професионалисти, които ще мениджърите масово ще поставят:

  • Непрекъснато учене: Нови инструменти с изкуствен интелект ще се появяват постоянно. Овладявайте ги бързо или ще изостанете.
  • Адаптивност: Промяната е единствената константа. Гъвкавостта ще е вашето най-голямо предимство.
  • Самоусъвършенстване: Лютке иска служителите да растат с темповете на компанията. Мислете за кариерата си като за стартъп - инвестирайте в себе си.
Очакванията на Лютке за използване на технологии с изкуствен интелект отразяват очакванията на мениджмънта почти навсякъде в корпоративния свят.

В секцията „What This Means“ Лютке излага конкретни изисквания, които се отнасят за всеки на работното място:

  1. Изкуственият интелект е познание, задължително за всички: От програмисти до мениджъри, всеки трябва да го използва. Работещите трябва да интегрират ИИ в задачите си сега, а младите - да го изучават като основа на кариерата си.
    Абсолютно съм съгласен. Ако не използваш изкуствен интелект си дауншифтър, но не в позитивния начин на думата. Едно време в българския се използваше една много тъпа дума „оставач“ за тези, които повтарят клас. Оставям настрана, че вече никой не повтаря в България, защото всички са станали по-умни. Да, бе.
  2. Използвайте изкуствен интелект при създаването на прототипи: Всеки проект трябва да започва с ИИ, за да се ускорят идеите. На работното място това ще означава да използвате ИИ за първоначални решения, преди да поискате повече ресурси. 
    Това много ми допада, защото така ще се спестят огромни средства от ненужни вътрешнофирмени програми, които гълтат буквално милиони. Изкуственият интелект ще съдейства за създаване на пилотни програми (proof of concept или PoC) много по-бързо и евтино.
  3. Оценка на уменията за изкуствен интелект: Shopify щял да следи как служителите използват ИИ чрез регулярни прегледи. Работещите трябвало да показват редовно уменията си, а младите - да ги развиват още преди постъпване на работа. 
    Това малко ми идва „a little bit too much“. Какво означава това, ще ни искат да си показваме промтовете или? Каква е идеята тук, да се покаже, че можем да завиваме гайки или да показваме как използваме електрически отвертки? Различни фирми, различни идеали, но да - няма да ме учуди много да искат да виждат какъв промпт инженеринг правят служителите им, за да са сигурни, че правят правилното, а и да показват на изоставащите какво правят напредналите. Аз лично си мисля, че това ще се саморегулира със стандарти и добри практики вместо със следене.
  4. Споделяне на опит: Ученето е индивидуално, но успехите и провалите се споделят. Създавайте мрежи - на работното място или в професионални общности - за обмен на ИИ трикове. 
    Това, да го видя, няма как да го повярвам, но да кажем, че те си вярват.
  5. Ползвайте изкуствен интелект преди да поискате човешки ресурси: Преди да искате повече хора, докажете, че ИИ не може да свърши работата. Е, това го намирам за доста тъпо.
    Представям си го като сцена в дистопичен филм, в която „пред строя“ шефът на фирмата заявява на немски: „Ако в склада има електрически отвертки, няма да наемаме нови хора. Genau?“. Въпреки, че съм съгласен с това, че на много места щатът е раздут, както че за мнозина работещи имат нужда от допълнителна мотивация да модернизират начина си на работа, не съм склонен да се съглася, че само защото имаме технологии с изкуствен интелект, ние ще можем да притискаме до безкрай работещите в компаниите. Всеки си има ограничения и те често не са причинени от това, че дадена конкретна задача може теоретично да бъде свършена от технологии с изкуствен интелект, а заради съвсем различни причини – ненужни срещи, забавяния при клиента, липса на добре разписани процеси и т.н. Всички тези фактори не зависят от ИИ.
  6. Всички са включени: От Лютке до последния служител - никой не е изключение. Работещите и младите професионалисти трябва да приемат, че ИИ е универсално изискване. 
    Тук съм изцяло съгласен и още в
    Кой е отговорен за въвеждането на изкуствения интелект в бизнеса? писах, че висшето ръководство, преките ръководители, екипите за човешки ресурси, буквално всички трябва да се занимават с въвеждането на изкуствен интелект в практиката.

Пътят напред е да умножавате потенциала си

В „The Path Forward“ Лютке вижда Shopify като лидер в преосмислянето на работата в свят с повсеместен изкуствен интелект. Той иска компанията да „умножи колективните умения и амбиции“ на служителите за благото на клиентите. Това е пътят и за работещите, и за младите професионалисти:

  • Мислете мащабно: ИИ позволява да решавате проблеми, които преди бяха немислими. Не се ограничавайте - използвайте го, за да постигнете невъзможното.
  • Работете заедно: Shopify насърчава споделянето на идеи и експерименти. На работното място това означава да учите от колеги, а за младите - да се включват в общности, които изследват ИИ.
  • Създавайте стойност: Изкуственият интелект освобождава време за творчество и иновации. Използвайте го, за да направите работата си по-значима - било то за компанията или за кариерата ви.
Трябва да призная, че Лютке е свършил голямата част от работата ми на мениджър - да дефинира как работещите във фирмата трябва да използват изкуствения интелект. Или по-скоро трябва да го призная на модела, който Лютке е използвал да стигне до тези съждения? Няма значение, все същата работа.

Какво ни казва AI 2027 за бъдещето на изкуствения интелект?

Кризата покрай тарифите, които САЩ налагат на света замаскира фундаменталната трансформация, която се случва в корпоративния сектор и бруталната лудница, която технологиите с изкуствен интелект създават във всеки сектор на икономиката. Това, което ме човърка отвътре не е само „какво се случва днес“. Всички искаме да знаем, какво „ще се случи утре“ и дали ще успеем да останем релевантни като професионалисти и фирми на пазара утре. Сценарият AI 2027, публикуван пак наскоро през април 2025 г. от експерти като Даниел Кокотайло и Ели Лифланд, рисува картина на бързо навлизане на изкуственият интелект, което ще надхвърли въздействието на Индустриалната революция.

Подкрепям с две ръце. В Оксфорд ни учеха, че изкуственият интелект няма да доведе до „някаква си промяна", а ще има „pervasive influence“(това е „всеобхватно влияние“, което се определя като вълна, разливаща се през различни сфери на живота, променяйки ги постепенно, но сигурно. Представете си технология като изкуствения интелект (ИИ), която започва да се появява не само в компютрите, но и в работата, образованието, здравеопазването, дори в начина, по който общуваме. Тя не просто „докосва“ тези области – тя ги трансформира фундаментално, като променя как мислим, вземаме решения или изпълняваме задачи. Например, в контекста на ИИ, това влияние може да се види в това как алгоритмите оформят бизнес стратегии, автоматизират процеси или дори влияят на обществените нагласи чрез персонализирани препоръки. То е „всеобхватно“, защото не остава изолирано – разпространява се навсякъде, често незабелязано, докато не осъзнаем, че е променило почти всичко около нас.) Трябва да се има предвид и една много важна приказка, описана като „Закон на Амара“, че „Ние сме склонни да надценяваме ефекта на една технология в краткосрочен план и да подценяваме ефекта ѝ в дългосрочен план.“ В случая с изкуствения интелект има чувството, че този „дългосрочен план“ ще бъде точно след няколко години, да видим. Сценарият подчертава и доста рискове - от кражби на ИИ модели до потенциална „неподчинение“. 

Показаният сценарий предвижда, че до октомври 2027 г. ИИ ще премине от ненадеждни агенти до свръхчовешки изследователи, променяйки работата из основи. 
  • 2025-2026: Първи стъпки на агентите: Още през 2025 г. ИИ агентите ще започнат да действат като лични асистенти и специализирани кодери, но ще бъдат ненадеждни. Работещите трябва да се научат да ги управляват внимателно, за да избегнат грешки, докато младите професионалисти ще трябва да разбират техните ограничения от самото начало.
  • 2026: Автоматизиране на програмирането: До средата на 2026 г. ИИ ще може да програмира по-бързо и по-добре от младшите инженери, което ще разтърси допълнително разтърсения вече пазар на труда. Работещите ще трябва да се преквалифицират към управление на екипи от изкуствен интелект, а младите - да се фокусират върху роли, които изискват повече „изследователски вкус“ и креативност.
  • 2027: Свръхчовешки изкуствен интелект: Към октомври 2027 г. нова версия на изкуствения интелект ще успее да надмине учените, които го създават, ускорявайки прогреса с 50 пъти. Работещите ще трябва да се адаптират към свят, в който ИИ доминира над белите якички, а младите - да влязат в кариерата си с умения за работа с изкуствен интелект и етична отговорност.

Какво означава за работещите и младите професионалисти?

Лютке и докладът „AI 2027“ говорят за едно и също: ИИ ще промени начина, по който работим и ще го направи завинаги. Като гледам накъде вървят нещата, следващите пет години ще изискват:

  • Технически умения като основа: Разбирането на ИИ - от основи на програмирането до работа с данни - ще е задължително, като умението да пишеш имейл днес.
  • Критичност за контрол: ИИ може да греши или да манипулира. Проверявайте го, питайте „защо“ и не приемайте отговорите му за даденост.
  • Човечност за разлика: Емоционалната интелигентност, комуникацията и творчеството ще ви отделят от машините - и ще ви направят ценни.
  • Етика за отговорност: ИИ може да усили пристрастия или да навреди. Бъдете тези, които го насочват към добро.

Малко по-реалистична перспектива върху изкуствения интелект и продуктивността

Въпреки ентусиазма около ИИ, цифрите за продуктивност - като „10 пъти повече“ или „100 пъти повече“ - могат да са и не само могат, а са си подвеждащи. Както отбелязах в предишна статия на тази тема Формата на мисълта не е мисъл, реалният ръст в ефективността често ще е по-скромен, вероятно в рамките на 10-15% за професионалисти като програмистите (за други професии и отделни задачи можем да видим ръст на продуктивността за някои задачи от 20-25%). Не всеки ще се превърне в експерт по изкуствен интелект за една нощ, нито ще има мотивацията да прегърне тези инструменти пълноценно. Работата с механизъм, който предсказва какво искаш да кажеш бързо ще отегчи мнозина, а в последствие бизнесът няма да се интересува от такива работни позциции (т.е. каквото като често повтарящи се дейности може повече да се автоматизира посредством изкуствен интелект, рано или късно ще се автоматизира изцяло). 

Друго нещо е, че умората, съпротивата срещу промяната или липсата на подходящо обучение (наличието на изкуствен интелект не намалява, а дори поставя допълнителни т.нар. „hard skills” изисквания) могат да ограничат потенциала, който Лютке и „AI 2027“ рисуват. Обещанията за грандиозни скокове в продуктивността звучат вдъхновяващо, но на практика изискват време, усилия и реалистични очаквания от страна на работещите и младите професионалисти. 

Мен ако питате, който е добър ще става все по-добър, а посредствените на дадена роля ще бъдат малко по малко елиминирани.

Умножени по 10

Писмото на Лютке и прогнозите на „AI 2027“ са ясен знак: изкуственият интелект е тук, за да умножи потенциала ви - но само ако успеете го овладеете. За работещите това означава да преосмислят подхода си, да учат бързо и да вдигат летвата като не забравят основните си задължения да учат и да работят. За младите професионалисти - да влязат в кариерата си с нагласата, че , а ОК, изкуственият интелект е един вид суперсила, но и тяхна отговорност. Шефовете ще искат сроковете да са по-кратки, стандартите да са по-високи (включително индивидуално-техническите), а възможностите да стават „безкрайни“. Бъдещето не е за тези, които чакат - то е за тези, които тичат с Червената кралица, но успеят в крайна сметка да я изпреварят, умножено (айде тук ще ползваме скалата на Лютке) по 10.

Image copyright: Tim Burton's Alice in Wonderland. 2010, Disney Films.

Как работещите и младите професионалисти да се подготвят за бъдещето: Изкуственият интелект умножава потенциала ви
Petko Karamotchev 12 април 2025 г.
Споделяне на статус
Архив